Redirectplan nieuwe webshop opstellen

Klaar voor de livegang van je nieuwe shop? Voorkom honderdduizenden euro’s omzetverlies door in 5 stappen je redirectplan op orde te hebben

Zelfs de grootste online spelers gaan de mist in bij het lanceren van hun nieuwe webshop.

Ryanair en Transavia zijn de bekendste voorbeelden. Miljoenen bezoekers misgelopen door het ontbreken van een gedegen redirectplan.

Door de jaren heen heb ik tientallen bedrijven geholpen bij de livegang van hun webshop.

In een paar simpele stappen heb je de basis van je redirectplan al liggen.

Doorloop onderstaande stappen en voorkom (afhankelijk van jouw SEO-verkeer) tonnen aan omzetderving:

Maar eerst: wat is een redirectplan en waarom is het belangrijk?

Google bepaalt voor elke pagina op jouw webshop of het een waardevolle is en of hij getoond moet worden.

Door de jaren heen heb je waarde opgebouwd voor jouw domein en voor de losse pagina’s. Maar de kans is groot dat URL’s veranderen bij je nieuwe webshop.

Als je hiervoor niks instelt, verdwijnt die waarde. Google kan de pagina die zij kent namelijk niet meer vinden.

Daarom moet je een 301-redirect (doorverwijzing) instellen per pagina, bijvoorbeeld:

domein.nl/categorie/schoenen/ wordt domein.nl/schoenen

Met zo’n redirect stuur je de oude URL naar de nieuwe. Hiermee geef je bij Google aan waar ze de nieuwe pagina kan vinden.

Ook zorgt het ervoor dat bezoekers op de nieuwe pagina uitkomen in plaats van op een 404-pagina, een niet-bestaande pagina.

Goed… Hoe pak je dit effectief aan?

Stap 1: Pak alle URL’s uit je sitemap(s)

Je sitemap bevat een overzicht van alle pagina’s die er op je webshop te vinden zijn.

Meestal vind je je sitemap op domein.nl/sitemap.xml of een variant hierop.

Kijk wat dit voor jouw shop is en kopieer alle URL’s naar een Spreadsheet of Excel.

Let op: direct vanuit een sitemap zijn je URL’s nog niet bruikbaar. Gebruik ‘Zoek & vervang’ om bijvoorbeeld <loc> uit de sitemap-URL’s te verwijderen.

Stap 2: Download de 1.000 populairste pagina’s uit Google Search Console

Google Search Console geeft je de URL’s die Google daadwerkelijk indexeert en waar verkeer op binnen komt.

Deze pagina’s wil je dus ook meenemen.

Vanuit de downloadfunctie krijg je een mooi Excelletje met jouw 1.000 populairste pagina’s.

Stap 3: Combineer dit in een Spreadsheet en ontdubbel het

Het komt – om verschillende redenen – voor dat URL’s ontbreken in de sitemap, maar wel terugkomen in Google Search Console, of andersom.

Combineer de bestanden daarom in je Spreadsheet en haal de dubbelen eruit.

Zorg er hierbij dus voor dat de opmaak van je URL’s gelijk is: dus óf altijd de volledige URL (https://www.domein.nl/categorie/schoenen) óf alleen de slug (/categorie/schoenen)

Stap 4: Bekijk per pagina wat ermee moet gebeuren

Per pagina zijn er 3 opties:

  1. De pagina wordt meegenomen naar de nieuwe webshop en de URL blijft gelijk
    Deze pagina hoef je ook niet mee te nemen in je redirectplan. Dat scheelt weer.
  2. De pagina wordt meegenomen naar de nieuwe webshop, maar de URL verandert
    Zoek de nieuwe URL op en plaats deze naast de oude
  3. De pagina wordt niet meegenomen
    Ook dan wil je een redirect aanmaken zodat het verkeer niet doodloopt. Kies de meest relevante pagina waar je het verkeer naartoe wilt sturen. Als die er niet is, kies je voor de homepage.

Je Spreadsheet ziet er nu als volgt uit: kolom A bevat je huidige URL’s, kolom B bevat de nieuwe URL’s.

Dit is je redirectplan.

Stap 5: Voer de redirects door

Vaak kan de tool waarmee je werkt een import aan. Je kan je spreadsheet dan gewoon uploaden.

Test vervolgens een oude URL. Kom je op de nieuwe pagina uit? Dan weet je dat alles goed is gegaan.

Heb je duizenden producten en moet het op grote schaal gebeuren, kan het waarschijnlijk met RegEx in de .htaccess.

Dat is een te technisch verhaal en daar ga ik je nu niet mee lastigvallen. Vraag in dat geval je webbouwer wat de mogelijkheden zijn.

Bonustip: Afbeeldingen redirecten

In Google Search Console kan je filteren op afbeeldingen. Kijk of dit een groot aandeel heeft in jouw SEO-verkeer.

Zo ja, overleg met je webbouwer of en hoe deze afbeeldingen meegenomen en geredirect kunnen worden. Dit werkt per systeem net wat anders namelijk. Maar het zou zonde zijn als je dit anders verliest.

Gratis Groeikansenscan

Laat je e-mailadres en domeinnaam achter en ik geef je minimaal 3 tips om meer uit je webshop te halen.

Hi, ik ben Andy

Ik ben leip van Pixar-films en Harry Potter. Veel aan het hardlopen, een grote dierenvriend en natuurliefhebber. Oh… En toevallig ook nog heel goed met webshops en online marketing.

Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:

Nog niet uitgelezen? Misschien vind je dit ook interessant: