Zo kies je een betrouwbare partner voor online groei

De meeste webshopeigenaren kiezen te snel een webbouwer – Zo kies je een betrouwbare partner voor online groei in de komende 3-5 jaar

Je weet in welk systeem je nieuwe webshop gebouwd gaat worden. Tijd voor de partnerselectie, ook weer zo’n essentieel vraagstuk.

Want een beroerd gebouwde webshop in het perfect gekozen CMS is nog steeds waardeloos.

Na een rondje Googlen word je overspoeld met schreeuwers en achtervolgd door remarketing advertenties. Iedereen noemt zichzelf de beste. Maar iedereen heeft ook een eigen werkwijze en (als het goed is) eigen visie.

Keuzestress dus.

Ik help je de perfecte partner vinden. Houd bij je keuze rekening met deze 5 onderdelen:

#1: Ervaring in jouw branche

Heeft het bureau ervaring in jouw branche?

  • In eerste instantie qua type bedrijf: sommige bureaus richten zich puur op e-commerce of juist puur op B2B.
  • Maar ook ervaring in jouw specifieke branche of niche – het product dat je verkoopt – kan waardevol zijn.

Ik zou niet (per se) aankloppen bij de webbouwer van je grote concurrent, maar feeling met jouw producten is een pluspunt.

#2: Bedrijfsgrootte

Hoe groot is het bureau? En vooral: wat spreekt je aan op dat vlak?

  • Kleine bureaus zijn vaak persoonlijker, je bent geen nummertje
  • De sfeer bij kleine bureaus is informeler
  • Grote bureaus hebben diepere kennis omdat ze grotere afdelingen hebben
  • Processen zijn hier vaak gestroomlijnder en dus professioneler

Denk na over wat het beste bij jouw organisatie past. Maar vraag wel alvast naar hun processen.

Ook een belangrijke: werkt de persoon tegenover je straks ook aan jouw webshop?

Of moet je na het salestraject nog een keer je verhaal vertellen? Of nog erger: gaat het traject met informatie uit de tweede hand van start?

#3: Jarenlang meegroeien

Jouw webshop gaat als een raket. Dat zet straks met de nieuwe webshop alleen maar door.

Is het bureau in staat met je mee te groeien voor de komende jaren?

Kijken ze verder dan puur design en development? Hebben ze kaas gegeten van SEO, ervaring met CRO (conversieratio-optimalisatie) of überhaupt marketingkennis?

Soms kan een freelancer (of collectief) ook interessant zijn. Maar dan moet je zeker nadenken over de toekomst. Kunnen ze jouw groei aan?

Is dit over 3 jaar nog steeds een geschikte samenwerkingspartner?

#4: Planning & budget

Jij hebt een planning en gewenste datum van livegang in je hoofd. Maar dat geldt voor het bureau net zo.

Geef je wensen en kaders zo vroeg mogelijk aan om teleurstelling te voorkomen. Past het qua planning?

Maar past het ook qua budget?

Houd daarnaast rekening met terugkerende kosten, zoals doorontwikkeling, updates, hosting en SLA. Vraag na wat deze investeringen (ongeveer) gaan zijn, zodat je een totaalbeeld krijgt.

#5: Maar het allerbelangrijkste: is er een klik?

Een kennismaking met webbouwers is als een sollicitatiegesprek. Beide partijen laten zichzelf van de beste kant zien en poetsen het verhaal een beetje op. Pas tijdens een daadwerkelijke samenwerking (proeftijd), ontdek je wat je aan elkaar hebt.

Daarom zijn al die inhoudelijke punten belangrijk, maar doorslaggevend is vaak: voel je de klik?

Je gaat jarenlang samenwerken. Zie je dat zitten? Heb je het gevoel dat het leuk wordt om samen te werken, word je enthousiast van de mensen tegenover je, heb je zin om direct te starten?

Kortom: wordt online groeien weer een feestje met deze partij?

TL;DR

  • Zoek een partij die gespecialiseerd is in e-commerce.
  • Heeft het bureau ervaring met jouw producten?
  • Wil je een groot of juist klein bureau? Wat past bij jouw organisatie?
  • Zijn ze in staat de komende jaren mee te groeien?
  • Past het qua planning en qua budget?
  • Voel je de klik?

Bonustip: bel referenties

Heb je een goed gevoel over gehouden aan een van de bureaus? Bel minimaal 2 referenties.

Serieus, doe het.

Vraag hoe zij omgaan met de eventuele vragen en twijfels die je nog hebt. Het geeft je een inkijkje in de keuken en vertelt je een eerlijk verhaal.

Gratis Groeikansenscan

Laat je e-mailadres en domeinnaam achter en ik geef je minimaal 3 tips om meer uit je webshop te halen.

Hi, ik ben Andy

Ik ben leip van Pixar-films en Harry Potter. Veel aan het hardlopen, een grote dierenvriend en natuurliefhebber. Oh… En toevallig ook nog heel goed met webshops en online marketing.

Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:

Nog niet uitgelezen? Misschien vind je dit ook interessant: