De ultieme checklist voordat je live gaat met je nieuwe webshop

De ultieme checklist voordat je live gaat met je nieuwe webshop: 76 essentiële punten om af te vinken

Sta je op het punt om je nieuwe webshop te lanceren? Grote kans dat de angst en twijfel je ineens om de oren slaat. Ben ik niks vergeten?

Door de jaren heen hielp ik tientallen webshops bij hun lancering. Vaak zie ik dezelfde fouten langskomen. Daarom heb ik deze checklist opgesteld. Want er is zoveel om rekening mee te houden voordat je je webshop live gooit.

Planning en voorbereiding

Trek minimaal 1 maand uit voor het afvinken van deze checklist en het volledig doortesten van de webshop.

Houd ook rekening met minimaal 1 maand voor het vullen van de content en het opbouwen van alle pagina’s. Dit is dus de maand vóór het testen.

In deze 2 maanden heb je veel capaciteit nodig vanuit je eigen team. Pas hier je planning op aan: in je hoogseizoen is de capaciteit waarschijnlijk minder.

Stel een gedegen planning op

SEO

Je hebt keihard gewerkt (en geïnvesteerd) om goed vindbaar te zijn in Google. Het is essentieel om deze opgebouwde waarde mee te nemen richting je nieuwe webshop. Hier gaan vaak de meeste dingen fout.

Redirects

Stel een redirectplan op

Grote kans dat je URL-structuur op de schop gaat. Een webshop bouwt waarde op op het domein en op de losse URL’s. Als dat verandert, herkent Google de waarde niet meer. Daarom is een redirectplan essentieel. Hierbij geef je aan wat de nieuwe versie van een oude URL is.

Zo stel je in 5 stappen je redirectplan op:

  1. Kopieer alle URL’s uit je huidige sitemap
  2. Vul het aan met de geïndexeerde pagina’s volgens Google Search Console
  3. Voeg dit samen in een Spreadsheet
  4. Bekijk per URL of deze verandert en zo ja, wat de nieuwe URL wordt
  5. Importeer dit in je CMS of zet je webbouwer aan het werk

Techniek

Draai een technische audit

Bij een nieuwe webshop verandert ook de complete techniek. Daarom is het belangrijk om op tijd een audit te draaien – ik werk hiervoor met SE Ranking.

Kijk welke winstpunten er qua technische SEO uitkomen, maar check sowieso:

Haal ‘Noindex, nofollow’ eraf

Samen met het ontbreken van redirects is dit de meestgemaakte fout. Tijdens het bouwen moet je werken met noindex,nofollow (omdat de testomgeving niet geïndexeerd mag worden), maar bij de livegang moet dit er meteen vanaf. Anders zeg je tegen Google dat je webshop niet geïndexeerd mag worden.

Blokkeer geen belangrijke bots in robots.txt
Vermeld je sitemap robots.txt
Controleer je hreflang tags

Is je webshop meertalig? Met hreflang tags geef je voor Google aan wat de vertaalde versie van een pagina is. Via deze tool controleer je of alles goed ingericht is.

Controleer je canonical tags
Is de structured data goed ingericht?
Heb je er alles aan gedaan om je webshop zo snel mogelijk te maken?

Gebruik Pingdom Tools, GT Metrix of de Google PageSpeed Insights om inzicht te krijgen in je laadtijden. Waar kan dit nog geoptimaliseerd worden? Belangrijk om dit ook na livegang nog eens te doen, aangezien andere hosting vaak ook al veel uithaalt.

Stel een favicon in

Favicon is het kleine icoontje naast de paginatitel in het tabblad van je browser. Vaak is dit een aangepaste versie van je logo.

Controleer je SSL-certificaat

Google straft webshops die geen SSL-certificaat hebben af. Dit geeft aan of je webshop over een beveiligde verbinding loopt. Als je webshop begint met https:// in plaats van http:// weet je dat je goed zit.

Redirect http:// naar https://
Redirect je domein zonder www. naar www.  – andersom mag ook
Trailing slashes: redirect de pagina zonder / aan het einde naar de versie met /

Content

Een nieuwe webshop is ook een mooi moment om met de stofkam door je content te gaan. Waarschijnlijk is je aantal pagina’s en blogs de afgelopen jaren flink doorgegroeid. Wat presteert niet of heeft geen toegevoegde waarde, en hoeven we dus niet mee te nemen?

Is de webshopstructuur SEO-vriendelijk bepaald?
Controleer de interne links
Werken alle linkjes ook daadwerkelijk? (Controleer dit met Screaming Frog)
Bevatten de interne links geen 301-redirects?
Gebruik alt teksten bij je afbeeldingen
Zijn je afbeeldingen niet te groot?
Vul voor elke pagina een unieke page title in – met het belangrijkste keyword van die pagina erin verwerkt
Vul voor elke pagina een unieke & wervende meta description in
Gebruik nergens placeholder content (teksten of afbeeldingen) meer
Ga je linkprofiel (linkbuilding) na en benader partners om linkjes aan te passen als de URL verandert

Update hierbij ook je social kanalen, bedrijfsgidsen, Google Mijn Bedrijf, etc

Controleer je FAQ: werken alle linkjes hier nog en is de content nog actueel?

Belangrijk onderdeel van content: Headings

Webbouwers hebben de neiging om grote koppen in te zetten als stijlcomponenten. Maar voor SEO is het essentieel om de H1 tot H6 kopjes te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: een pagina structureren.

Gebruik 1 H1 per pagina
Gebruik meerdere H2’s en H3’s voor (sub)subkopjes
Maak terugkerende elementen (zoals de titels in de footer) een H4

Wil je toch grote koppen gebruiken op meerdere plekken? Een oplossing kan zijn om met class=h1 te werken voor de styling. Check met Screaming Frog hoe je pagina’s zijn opgebouwd qua kopjes.

Google-tools

Google biedt verschillende online marketing tools aan. Hopelijk heb je alles al ingericht. In dat geval moet je de instellingen opnieuw controleren voor livegang. 

Google Search console

Is je property nog steeds geverifieerd?

Afhankelijk van de manier hoe je het hebt geverifieerd. De HTML-tag verificatie vervalt namelijk bij een nieuwe shop. De beste manier om te verifiëren is via domeininstellingen.

Dien je nieuwe XML-sitemap in
Gebruik handmatig indienen voor nieuwe pagina’s die je sneller wilt indexeren
Koppel Google Search Console met Google Analytics (GA4)
Na livegang: bekijk hoe je webshop scoort qua Core Web Vitals

Dit is Google’s manier om webshops te testen op laadtijd en gebruiksvriendelijkheid. Dit vind je in het sitevitaliteit-rapport in Search Console.

Is Bing Webmaster Tools ook opgezet?

Als aanvulling op Search Console wil je ook externe keyword tracking inzetten. Zo creëer je een nulmeting (hoe scoort de webshop nu?) en monitor je na de livegang makkelijk de impact. Ik gebruik hier Mangools voor. 

Google Analytics (GA4)

Is een nieuw account opgezet of oude tag meegenomen?
Worden alle nieuwe events (gebeurtenissen) gemeten?
Controleer e-commerce tracking, voor het meten van transacties en transactiewaarde
Filter intern verkeer – zowel van jullie kantoor als van de webbouwer en eventuele andere partners
Koppel GA4 met Google Search Console en Google Ads?
Sluit betaalproviders uit

Stel dat iemand betaalt met iDEAL via de Triodos Bank, dan verlaat hij jouw webshop om daar de betaling af te ronden. Standaard ziet GA4 de verwijzing vanaf Triodos dan als verkeersbron. Dit wil je voorkomen. Als je dit op de oude webshop al had geregeld, maar nu verhuist van betaalpartner (Mollie, Adyen, Pay, …) moet dit opnieuw gebeuren.

Maak opnieuw doelgroepen aan, als het op basis van pagina’s gebeurt

Google Ads

Pas landingspagina’s aan om afgekeurde advertenties te voorkomen
Controleer ook je sitelinks of de bestemmings-URL nog klopt
Bouw op tijd je nieuwe productfeed en verwerk hem in Google Merchant Center om foutmeldingen op te lossen vóór de livegang
Richt conversies (opnieuw) in – bij voorkeur via de Google Ads-tag
Zorg dat je Google Merchant Center claim geldig blijft
Koppel Google Ads met Google Search Console, Google Analytics (GA4) en Google Merchant Center

Google Tag Manager

Is Google Tag Manager geïmplementeerd op de nieuwe webshop?
Verwijder overbodige tags van de oude webshop – elke tag beïnvloedt je laadsnelheid
Actualiseer of verwijder alle events (gebeurtenissen)

Test je nieuwe Google Tag Manager-omgeving met de voorbeeldmodus om je data zo zuiver mogelijk te houden.

Google Looker Studio

Update je rapportage, onder andere met nieuwe conversies
Check de koppeling met alle kanalen

Overige tools

Een nieuwe webshop of nieuw CMS is ook een goed moment om al je tools te evalueren.

Loop al je plug-ins, apps of extensies door of ze nog nodig zijn

Kan het op een andere manier geregeld worden? Elke tools heeft impact op je laadtijd.

Heb je betaalde tools niet meer nodig? Zeg ze tijdig op, soms zit je vast aan jaarcontracten.
Update je cookie policy en privacy policy bij het gebruik van nieuwe tools
Controleer of de chatfunctie (klantenservice) nog werkt

Vaak is dat ingericht op basis van pagina’s en moet er wat aangepast worden.

Feed management

Controleer of je nieuwe attributen moet mappen
Controleer alle API’s: Bol, Amazon en andere marketplaces
Bouw je nieuwe productfeeds: Google Shopping, social, etc.

E-mailmarketing

Is je e-mailmarketing tool correct geïmplementeerd?
Moet je domein opnieuw geverifieerd worden?
Laat je webbouwer alle DMARC instellingen meenemen

Logistieke software – a.k.a. Warehouse Management System of WMS

Komen alle bestellingen nog binnen? Heb je dit driedubbel gecheckt met testbestellingen?
Werken retouren ook nog steeds?
Controleer of je voorraadbeheer ook goed doorkomt in de webshop en/of WMS

Webshop volledig doortesten op gebruikerservaring

Test de webshop in alle verschillende browsers
Test de webshop op verschillende apparaten

Test zoveel mogelijk telefoons (verschillende merken en modellen) en schermgroottes

Richt een 404-pagina in

Monitor na livegang hoe vaak deze bereikt wordt – en met welke pagina – zodat je redirects kan blijven doorvoeren. Zo voorkom je frustratie bij de bezoeker

Controleer of alle contactformulieren binnenkomen

Zowel voor jou als webshop als voor de invuller/ontvanger. Check dit ook na de livegang nog eens. Door andere hosting wil er nog wel eens wat fout gaan.

Richt Hotjar na livegang in

Zo kan je zien hoe gebruikers zich gedragen. Snappen ze jouw nieuwe design of bestelproces?

Voldoet je webshop aan richtlijnen voor toegankelijkheid?

Vanaf 2025 is het verplicht om te garanderen dat de webshop toegankelijk is voor mensen met (visuele) beperkingen

Laatste puntjes voor de livegang

Update werkprocessen: zorg dat iedereen intern weet hoe de nieuwe webshop werkt

Je nieuwe webshop werkt anders aan de achterkant, zeker als je een nieuw CMS hebt gekozen. Zorg dat iedereen zo snel mogelijk thuis is in de nieuwe omgeving. Update interne documentatie over deze processen.

Wil je dat oude klantgegevens en ordergegevens meegaan naar de nieuwe shop?

Dit zorgt aan de ene kant voor de mogelijkheid tot jaar-op-jaar vergelijkingen en vergemakkelijkt voor de klantenservice het zoeken naar oude orders. Aan de andere kant vervuil je meteen je achterkant en wordt het trager en onoverzichtelijk. Een nieuwe shop is juist een mooi moment voor een schone lei. Dit maakt het meteen trager en onoverzichtelijk.

Klaar voor de livegang

Plan een gunstig tijdstip in de week

Het liefst geen vrijdag. Grote kans dat er ondanks je goede voorbereidingen toch nog iets kapot gaat. Dat wil je meteen op kunnen lossen. Je webbouwer heeft daar meestal geen zin in, in het weekend.

Maar de allerbelangrijkste to do van deze lijst:

Don’t forget to celebrate

Je hebt maandenlang naar dit moment toegewerkt en nu is het eindelijk zover. Geniet ervan met het hele projectteam: jullie hebben wat moois neergezet met z’n allen.

Hulp nodig bij je webshop migratie?

Ik heb al tientallen bedrijven geholpen bij de livegang van hun nieuwe webshop. Kom je er ondanks deze checklist toch niet uit? Plan een gratis kennismaking in. Dan kijken we samen of ik je hierbij kan helpen.

Gratis Groeikansenscan

Laat je e-mailadres en domeinnaam achter en ik geef je minimaal 3 tips om meer uit je webshop te halen.

Hi, ik ben Andy

Ik ben leip van Pixar-films en Harry Potter. Veel aan het hardlopen, een grote dierenvriend en natuurliefhebber. Oh… En toevallig ook nog heel goed met webshops en online marketing.

Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:

Nog niet uitgelezen? Misschien vind je dit ook interessant: