In 3 maanden een compleet plan van aanpak voor jouw nieuwe webshop

Ben je uit je jasje gegroeid en is het tijd voor een nieuwe webshop?

Na een uurtje Googlen komt er zoveel op je af, dat je geen flauw idee meer hebt waar je moet beginnen.

🤯

Laten we daarom eerst een stapje terug doen.

Beginnen met een onderbouwde strategie voor de bouw van je nieuwe shop.

In 3 maanden tijd leggen we de basis waarmee je jaren vooruit kan.

Je eerste shop heeft je een hoop gebracht.

Je staat niet zomaar waar je nu staat.

Maar je begint nu toch wel tegen het plafond en de beperkingen aan te lopen.

Want om door te groeien naar 5 miljoen euro omzet moet het anders. Tijd om te professionaliseren.

Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar begin je?

Er zijn deze periode zoveel knopen die je door moet hakken, tools die je moet overwegen

En ondertussen hoor je van bevriende ondernemers horrorverhalen over de livegang van hun webshop.

💀 SEO-verkeer gehalveerd…

💀 Conversieratio’s om onverklaarbare redenen ingestort…

Ze hadden toch juist een nieuwe shop gelanceerd om door te groeien?


Je hebt al wel wat oriënterende stappen gezet.

Maar die eerste ervaringen met bureaus waren niet bepaald positief.

Het lijkt wel of iedereen voor eigen parochie predikt. Vooral aan hun belang denkt en niet aan dat van jou.

Je bent ook bang dat ze je alles wijs kunnen maken.

Weet jij veel wat voor tools je nodig hebt en wat een realistische prijs is voor zo’n nieuwe webshop.

Want er is zoveel om rekening mee te houden:

  • Wat is het beste CMS voor onze processen?
  • Sluit dat ook aan bij de langetermijngroeidoelstellingen? 
  • Wat moet er qua functionaliteiten eigenlijk allemaal in een nieuwe webshop zitten?
  • Welke processen kunnen slimmer of goedkoper? Kunnen we zaken automatiseren?
  • Waar liggen überhaupt de groeikansen?
  • Hoe pakken we het toekomstproof aan? In plaats van dat we over 2 jaar wéér een nieuwe webshop nodig hebben?
  • Waar moeten we rekening mee houden qua SEO en conversieratio om geen dip te krijgen na livegang?

Om nog maar te zwijgen over de partnerkeuze…

Als het goed is zit je de komende jaren vast aan je bureau, dan wil je zeker weten dat het goed zit:

  • Waar moet je op letten bij het selecteren van potentiële partners?
  • Wat is een reële prijs voor een nieuwe webshop?
  • Wat is een realistische planning en doorlooptijd?
  • Waar moeten we intern rekening mee houden qua capaciteit?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we binnen de scope (budget + planning) blijven?

🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Kortom: het is nogal overweldigend, dat hele traject waar je nu in zit.

Terwijl dit juist een geweldige mijlpaal in de groei van je bedrijf is.

Het is een groot compliment dat je zo ver bent gekomen en nu een nieuwe shop moet laten bouwen.

Online groeien moet een feestje zijn 🎉

Ik kom de slingers en cake brengen.

Ik zorg ervoor dat we samen de strategie voor je nieuwe webshop bepalen.

Een praktisch toepasbaar document. Met concrete stappen om jouw nieuwe webshop tot een succes te maken.

Even een klein stapje terug, om daarna 3 sprongen vooruit te maken

Want door vooraf tijd te maken voor je strategie, zorgen we samen voor het volgende:

  • Je weet zeker dat je toekomstproof bent. Het juiste CMS is afhankelijk van jouw bedrijfsprocessen en doelstellingen. En de inrichting ervan is essentieel. Door dit samen uit te werken, voorkom je dat je over 2 jaar alweer een nieuwe shop moet laten bouwen. Dat bespaart je tienduizenden euro’s aan development.
  • Een nieuwe webshop is ook hét moment om processen te optimaliseren. Richt je bedrijf effectiever in en bespaar tijd in handelingen of geld op tools.
  • Een heldere scope zorgt voor een realistische planning en gerichtere offerte. Zo weet je waar je aan toe bent en minimaliseren we de uitloop in tijd en budget. Vaak hoor ik “Elke prijsopgave en planning doe ik in m’n hoofd al x2”. Met mij hoeft dat niet meer.
  • Er is nagedacht over SEO (redirects) en conversieratio. Alles op basis van data. Zo minimaliseren we de dip na livegang. We leggen juist het fundament om meteen door te bouwen.
  • Zeker weten dat je de juiste partner hebt gevonden zorgt voor een prettige samenwerking. We kunnen het bureau op niveau challengen waardoor we het maximale eruit halen. Alles is uitgedacht samen.

Want dat is eigenlijk de kern:

Weten dat je de juiste dingen op het juiste moment met de juiste partner doet.

Op naar zorgeloze nachten in plaats van slapeloze nachten. 😴

Hoe gaan we dat samen doen dan?

Het mooie is: mijn unieke aanpak vertraagt de boel niet onnodig.

Binnen 3 maanden hebben we alles duidelijk.

En dan bedoel ik écht de complete strategie: van requirements tot partnerselectie.

  1. We beginnen met een online kennismaking. Daarbij kijken we of er een persoonlijke klik is en bespreken we de case inhoudelijk.
  2. Misschien wel het leukste deel: een meeloopdag (snuffelstage!) bij jou op locatie. Dit is de kick-off van ons project waarbij ik kennis maak met het projectteam. Vervolgens neem ik interviews af met verschillende rollen binnen het bedrijf (marketing, klantenservice, magazijn, content, …). Ik wil zoveel mogelijk van de werkwijzen en bedrijfsprocessen meemaken.
  3. Vervolgens doe ik zelfstandig desk research. Ik werk de MoSCoW-analyse (requirements en wensen) uit, analyseer data uit Google Analytics en andere tools en verwerk het tot een strategiedocument.
  4. Presentatie aan het projectteam. De oplevering op locatie. Ik licht mijn strategie, aanbevelingen en vervolgstappen toe.
  5. Als we het erover eens zijn, gaan we door naar de partnerkeuze. We werken van een longlist naar een shortlist en nodigen (meestal) 3 partners uit voor een pitchdag. Ik voorzie ze van een briefing waarna ze komen pitchen. Dit plannen we allemaal op 1 dag bij jou op locatie.
  6. Met de uiteindelijke partnerkeuze ronden we fase 1 af. Ik kijk natuurlijk nog wel mee naar de voorstellen en onderhandelingen.

Kortom: in 3 maanden tijd heb je alles wat je nodig hebt om de komende jaren door te kunnen groeien met je webshop.

🙏

De prijs voor het complete traject is eenmalig € 8.625.

Dit is dus inclusief:

  • Online kennismaking
  • Snuffelstage + interviews
  • Uitwerking MoSCoW voor requirements en wensen
  • Data-analyse voor winstkansen
  • Uitgewerkte strategie
  • Briefing voor nieuwe partners
  • Partnerselectie vanuit pitchdag

Natuurlijk, ik ben bevooroordeeld. Maar je gaat het dubbel en dwars terugverdienen.

Horrorverhalen uit de praktijk die jij gaat voorkomen:

  • Ver in de opstartfase op zoek moeten naar een nieuwe partner, omdat jouw wensen niet duidelijk waren en ineens niet mogelijk zijn? € 10.000
  • SEO-verkeer dat na een livegang totaal verdampt? Bereken zelf maar wat 50% van jouw organische omzet is.
  • Na 1 jaar wéér een nieuwe shop laten bouwen, omdat het niet toekomstproof is? € 30.000
  • Je webshop en marketplaces handmatig vullen omdat niet naar automatiseringen is gekeken? Dat gaat al snel naar 0,5 tot 1 FTE.

Met alleen onze strategie en de implementatie gaat je investering al over de kop.

Dat is dus nog los van de winst die je op lange termijn boekt. Zelfs al pakken we op verschillende onderdelen maar 1% groei.

Hoe ervaren eerdere klanten dit traject?

Andy is zowel op strategisch als operationeel niveau van toegevoegde waarde voor ons. Andy komt met heldere analyses die iedereen kan volgen.

💬 Robert Schellekens, founder LAB Paint

Zeer tevreden, nauw en frequent contact. Zeer flexibel om afspraken te maken.

Het resultaat is altijd in het belang van het bedrijf, ongeacht of dit soms een harde boodschap is. Inhoudelijk is het altijd kwalitatief en zeer voldoende onderbouwd.

Dank voor de huidige samenwerking en we gaan nog meer mooie momenten maken!

💬 Maurits Scheepbouwer, commercieel manager Vestingh

Ben je ook toe aan de volgende stap?

Laten we de online kennismaking inplannen. Plan ‘m direct in via Calendly of stuur me een berichtje op LinkedIn. Ik heb er zin in!

Veelgestelde vragen Vragen waarvan ik me kan voorstellen dat je ze hebt:

Kan je me ook begeleiden bij de bouw van de webshop?

Zeker! Als product owner en technisch contactpersoon kan ik het project leiden. Maar omdat de bouw van elke webshop anders is, is dit vaak maatwerk. Hiervoor werk ik met strippenkaarten van 10 uur. Zo houden we het behapbaar en voorspelbaar.

Voor wie is dit geschikt?

Ik werk het liefst samen met ondernemers die willen doorgroeien van ongeveer 1 miljoen euro omzet naar 5 miljoen. Ik vind het belangrijk dat er al basiskennis in huis is over online marketing. Als je merkt dat je nu tegen je plafond loopt door beperkingen in je webshop of CMS, is dit de perfecte kick-start.

Voor wie is dit niet geschikt?

Ik ben minder goed in webshops opbouwen vanaf 0. Er zijn andere partijen veel beter om je op gang te helpen.

Doe je al veel meer dan 5 miljoen euro omzet? Dan weet ik niet of ik de meest geschikte partner ben voor je. Ik denk dat het loont iemand in-house te nemen. 

Tot slot is het een harde eis vanuit mij dat ik achter je product sta. Ik werk niet voor merken die de wereld schade toebrengen. Ik wil een positieve impact maken op de wereld, daar moet jij bij aansluiten. 💚

Kan het ook sneller dan in 3 maanden?

Het kan zeker sneller. In theorie zou het in 1 maand kunnen. Dat is natuurlijk het mooiste, om de daadwerkelijke bouw niet te vertragen. Maar dit vraagt veel tijd en energie van jouw organisatie. En omdat ik weet dat jullie ook druk zijn, heb ik het veilig op 3 maanden gezet. Maar geef het vooraf vooral aan als het sneller moet, met een kleine spoedtoeslag komen we daar wel uit.

Maar kan het niet nóg sneller?

Leuk dat je het vraagt, want ik ben bezig met een light versie in 1 weekend. Daarbij krijg je vooraf veel huiswerk en gaan we samen een weekend naar Texel. Tijd is dan schaars, dus we pakken de belangrijkste pijnpunten aan en niet alles. Lijkt het je wat om deze pilot te draaien? Stuur me een berichtje op LinkedIn.

Help je tijdens dit traject ook bij andere e-commerce vraagstukken?

Ik heb brede ervaring als online marketeer bij bureaus en bij webshops. Daardoor heb ik op alles wel een antwoord of bijt ik me erin vast. Grote kans dat ik je dus kan helpen. Maar als we teveel afwijken van de kern – jouw nieuwe webshop – moeten we daar andere afspraken over maken. Ik wil je binnen 1 maand namelijk op de juiste weg zetten.

Bouw je ook webshops?

Nope, absoluut niet. Heb je wel eens een architect een muurtje zien metselen? Gedoemd om te mislukken. Daar zijn hele goede partners voor te vinden, die gaan we samen vinden.

Ben je verbonden aan bepaalde systemen of bureaus?

Nee, ik ben 100% onafhankelijk. Dat is ook nodig om voor jou de beste oplossing te vinden. Elk bedrijf of elke webshop is uniek en heeft een eigen aanpak nodig. Daarbij kan ik me niet laten beperken door systemen of partners.

Ik neem geen commissie (of steekpenningen) aan. Mochten ze me dat aanbieden, maken we daar een mooie donatie voor een goed doel naar jouw keuze van.

Hoe werkt de facturatie?

Ik factureer in 2 termijnen. 50% voorafgaand aan de meeloopdag en 50% na de pitchdag van potentiële partners. De prijs van € 8.625 is exclusief 21% BTW.

Ga ik dat bedrag wel terugverdienen?

Logische vraag, want het is een extra investering bovenop een toch al dure webshop. Maar je gaat het zeker terugverdienen. Dat kan op verschillende manieren, zoals:
+ Door afgebakende kaders voorkom je meerwerk bespaar je op de ontwikkelkosten
+ In efficiency qua bedrijfsprocessen
+ In besparing op tooling
+ Door de SEO-dip na livegang te minimaliseren

En de belangrijkste: door te voorkomen dat je over 2 jaar weer een nieuwe webshop moet laten bouwen. Dit zie ik zovaak gebeuren doordat een te beperkt CMS is gekozen of het bedrijf tekortschoot in de inrichting.

Eerst een stapje terug dus, om er vervolgens 3 vooruit te doen.

Wat heb je nodig om te kunnen starten?

Voor de kennismaking en meeloopdag nog niks. Maar voorafgaand aan mijn desk research heb ik toegang tot alle online tools nodig. Denk aan Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, Google Tag Manager, je huidige CMS, etc.

Hoe kan ik starten?

Laten we de online kennismaking inplannen. Dit kan door direct een afspraak in te plannen via Calendly of door een berichtje via LinkedIn te sturen.