Laat je klant niet onnodig nadenken

Laat je klant niet onnodig nadenken – houd je aan deze 12 online conventies en voorkom frustraties

Ken je dat?

Dat je op vakantie een supermarkt binnenloopt die je niet kent. Dat je plotseling je best moet doen om knoflook te vinden.

Ineens merk je hoe gewend je bent aan de indeling van jouw vertrouwde supermarkt thuis.

????

Jouw websitebezoeker voelt zich ook zo. Dus help ‘m.

“There is one more thing”

Waar iedereen bij de eerste iPhone-presentatie van Steve Jobs nog compleet van slag was van de vernieuwende interface, zijn we daarin meegegroeid.

iPhones, browsers, of gewoon het internet: eigenlijk wordt alles steeds complexer. Maar omdat wij ‘samen opgroeiden’, hebben we de tijd gehad hieraan te wennen.

Door de jaren heen is veel intuïtief geworden. Zo zijn online conventies ontstaan.

con·ven·tie (de; v; meervoud: conventies)
het geheel van als passend aanvaarde vormen, gebruiken

Als elke site iets op dezelfde manier doet, went het. Schept het verwachtingen. Maakt het dat je soepel door de gangpaden van je lokale Albert Heijn beweegt.

Natuurlijk: niet elke website is hetzelfde. Niet elke doelgroep is hetzelfde, dus er zijn gewoon verschillen.

Maar of je nou in Amsterdam-Zuid of Zuid-Limburg een Appie binnenloopt: je kent de weg. Je voelt de conventies.

Don’t make me think

Voor jouw website geldt precies hetzelfde. Er zijn conventies waar je je aan moet houden.

Steve Krugg schreef er in 2000 (????) al over in Don’t Make Me Think.

Zorg dat je bezoeker zo min mogelijk hoeft na te denken. Schotel hem de vertrouwde dingen voor.

Houd je simpelweg aan de online conventies.

Welke online conventies zijn er?

  1. Plaats je logo altijd linksboven op je website. Maak hem klikbaar naar je homepage.
  2. Een knop naar contact of de klantenservice plaats je juist rechtsboven.
  3. Je contactgegevens (en een extra link naar contact) plaats je dan weer in de footer.
  4. Je winkelmand plaats je rechtsboven.
  5. De hoofdnavigatie vind je bovenaan de website, onder of naast het logo.
  6. Op mobile plaats je jouw menu onder een hamburgermenu (met de toevoeging ‘Menu’) linksboven, waarna hij uitschuift of uitklapt.
  7. De interne zoekfunctie is ook ‘ergens’ bovenin de topbar geplaatst.
  8. Belangrijkste informatie plaats je boven de fold: dit is het punt waarop het gemiddelde scherm ophoudt. Alles daaronder kan alleen bereikt worden door te scrollen, grote kans dat je klant dat niet doet. Houd rekening met de verschillende schermgroottes van computers en mobiele apparaten.
  9. Een productpagina bouw je op met linksboven je afbeeldingen, rechts de titel, prijs en de add-to-cart button.
  10. Categoriepagina’s bevatten bij voorkeur links de filters, resultaten kan je sorteren op naam of prijs.
  11. Verzendkosten en levertijden worden op tijd gecommuniceerd, niet pas in de check-out.
  12. Bij het afrekenen vul je eerst je contactgegevens in, daarna kies je de verzending, daarna de betaalmethode en dan vertrek je naar de betaalprovider.

Meer conversies

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen of kan je legitieme redenen hebben om af te wijken.

Maar onthoud altijd dat dit waarschijnlijk ten koste gaat van je conversie.

Hoe meer je jouw klant moet laten nadenken over zijn of haar handelen, hoe sneller zijn motivatie opraakt. Hij heeft er dan simpelweg geen zin meer in – of kracht meer voor – en haakt af.

Dit wil je voorkomen, je wilt hem makkelijk door de webshop laten navigeren en jouw product in het winkelmandje leggen.

Gratis Groeikansenscan

Laat je e-mailadres en domeinnaam achter en ik geef je minimaal 3 tips om meer uit je webshop te halen.

Hi, ik ben Andy

Ik ben leip van Pixar-films en Harry Potter. Veel aan het hardlopen, een grote dierenvriend en natuurliefhebber. Oh… En toevallig ook nog heel goed met webshops en online marketing.

Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:

Nog niet uitgelezen? Misschien vind je dit ook interessant: