Zapier is een automatiseringstool om jouw werk makkelijker te maken. Je kan vrijwel alle online tools aan elkaar koppelen om automatisch taken uit te laten voeren. De tool werkt op basis van If This Then That: als A gebeurt in tool X, dan voer B uit in tool Y.
Zapier koppelt dus met praktisch elke tool die je kan bedenken: van alle Google-programma’s tot je social media kanalen en van je CMS tot je fulfillment programma.
Omdat vrijwel alle digital tools beschikbaar zijn, zijn de mogelijkheden oneindig. Enkele voorbeelden waarvoor je Zapier kan inzetten:
- Als iemand een Facebook of LinkedIn lead form invult, dan plaat hem automatisch op een Klaviyo of MailChimp lijst;
- Als iemand een Hotjar survey invult, dan stuur automatisch een kopietje naar Slack of Gmail;
- Maar ook: als een nieuwe WooCommerce order wordt geplaatst, dan speel een gong muziekje af in Spotify.
Zapier kent een freemium model: je kan 5 verschillende ‘Zaps’ (connecties) gratis opzetten met in totaal 100 tasks (acties) per maand. Daarboven is het betaald, maar maakt het je werk stukken eenvoudiger en is het dus de moeite waard. Concurrenten van Zapier zijn bijvoorbeeld LeadsBridge en ITTT.