Voor jouw potentiële klant misschien wel het belangrijkste moment in de check-out van jouw webshop: bied je haar of zijn favoriete betaalmethode aan? Waar in Nederland iDEAL verreweg de meestgebruikte betaalmethode is, verschilt dit per land. Wanneer je de grenzen over gaat, moet je hier dus rekening mee houden.
Vandaag de dag zijn er verschillende Payment Service Providers (PSP) op de markt. Dit zijn partijen die het betaalproces voor je uit handen neemt. Zodra de klant al zijn gegevens heeft ingevuld, verlaat hij tijdelijk jouw webshop om op de externe omgeving zijn betaling af te ronden.
De bruisende Nederlandse FinTech-branche heeft enkele top-PSPs voortgebracht. Mollie en Adyen zijn van origine bijvoorbeeld Nederlandse betaalproviders. Waar Mollie voor beginnende webshops de beste en goedkoopste keuze is, is Adyen voor de bovenkant van de e-commerce markt zeer interessant. Zeker wanneer ook offline verkooppunten aanwezig zijn, biedt Adyen mooie opties.
Per land moet je helaas rekening houden met specifieke betaalmethoden. Waar PayPal, Creditcard, Klarna (Achteraf Betalen) en Apple Pay in alle landen populair zijn, heeft elk land ook een eigen populaire betaalmethoden:
- In Nederland is dit bijvoorbeeld iDEAL;
- In Duitsland zijn dit SOFORT Banking en GiroPay;
- In België zijn dit Bancontact (voorheen Mister Cash) en de KBC/CBC betaalknop.
Het is een belangrijke afweging welke betaalmethoden je wel/niet meeneemt per land. Je PSP rekent namelijk een fee per transactie, maar daarnaast betaal je vaak ook nog een vaste fee of variabel percentage aan de betaalmethode. Online betalingen kunnen dus een behoorlijke kostenpost vormen op jaarbasis.
Maar tegelijkertijd is het niet aanbieden van de favoriete betaalmethode van jouw klant een serieuze conversiekiller. Het kan in de check-out de reden zijn dat ze hun winkelwagen gevuld achterlaten. Ga je aan de slag met conversieoptimalisatie (CRO)? Check dan zeker de meest gebruikte betaalmethoden op jouw webshop en kijk welke optimalisaties je hierin kan doorvoeren.